In de 19de eeuw was er een Engels geneesheer die de overtocht maakte naar Amerika. Op de boot kwam hij met verscheiden mensen in contact die zo wat van overal over Europa kwamen en tot verschillende geloofsgemeenschappen behoorden.
Het viel hem op dat al diegenen die zich christen noemden toch zeer verschillende leerstellingen volgden en ook zeer verschillende gebruiken hadden om hun geloof te belijden.
Als arts was hij een man van de wetenschap en onderzoek. Zo veel verschillen horend omtrent een geloof dat hetzelfde werd genoemd 'christendom' deed hem vragen stellen omtrent dat geloof. Ook zijn eigen geloof stelde hij in vraag.
Om zijn carrière verder uit te bouwen had hij een een aanstelling als chirurg geaccepteerd op het schip Markies van Wellesley, die op 1 mei 1832 vertrok van St Katharine Docks, Londen naar New
York. Het schip zeilde in stormachtig weer dat de hele reis duurde. Tijdens een hevige storm verloor het schip de top van de belangrijkste mast en zware zeeën stoven in de verschansing, het
wassende water sleurde alle beweegbare van het dek. Het schip liep uiteindelijk in ondiep water aan de grond voor de kust van Nova Scotia. Op twaalf opeenvolgende gelegenheden werd het schip
opgenomen door de golven. Elke keer dat de kiel met zo'n kracht tegen de zeebodem sloeg waren zowel de bemanning en de passagiers ervan overtuigd dat het schip zou breken.
Uit angst dat zijn leven op het punt stond om tot een einde te komen begon Dr. Thomas, vastbesloten om te sterven met een gebed op zijn lippen, te bidden om genade. Hij was zeer bewust van een leegte
in zijn kennis over wat er zou gebeuren met hem als hij zou sterven. In zijn smeken tot God maakte hij een gelofte om zijn leven te wijden aan Hem, indien hij zou worden gespaard. Indien hij dit
zou overleven zou hij besluiten om zijn leven aan religieuze studie te wijden en op zoek te gaan naar de waarheid over de kwestie van leven en dood.
Geholpen door een verandering in de windrichting, waren de inspanningen van de kapitein om het schip terug te keren naar de zee succesvol en na een laatste hevige botsing met de ondergrond dreef
het schip uiteindelijk vrij.
Dr.Thomas vergat nooit zijn gelofte en bracht de rest van zijn leven door met zich te wijden aan Bijbelstudie, vastbesloten om de ware boodschap van de Schriften te begrijpen.
In Noord Amerika trok hij rond en predikte hij het Woord van God. Zijn lezingen raakten meerdere pioniers die verder kleine groepjes van Bijbelonderzoekers maakten. Sommige van zijn leerlingen, zoals Charles Taze Russell vormden dan weer eigen kleine groepen die verder uitgroeiden tot op heden.
De bijbel ernstig onderzoekend ontdekte hij dat die verschillende denominaties dingen predikten die helemaal niet volgens de bijbel waren. Op basis van zijn nieuwe inzichten van de Bijbel, besloot Thomas zich te laten herdopen (de tweede en laatste doop) in 1847 en de groepen van gemeenten en individuen die zijn overtuigingen deelden bleef groeien.
In 1848 werd de beweging internationaal toen hij naar Engeland terug reisde om te verkondigen wat hij nu zag als de ware evangelieboodschap.
Bij zijn terugkeer naar Amerika verplaatste Dr Thomas van Richmond, Virginia, naar New York City en begon daar te prediken. Hij maakte er een punt van om tot de joodse gemeenschap te spreken. Dit omdat Dr Thomas was gekomen te geloven dat het christendom de wet van Mozes niet heeft vervangen, maar eerder vervuld heeft. Hij geloofde dat christenen door het geloof en de doop moesten uitgroeien tot het "zaad" (of "nakomeling") van Abraham.
Het was in deze tijd dat Dr Thomas en degenen die soortgelijke opvattingen deelden bekend werden als de Koninklijke Vereniging van Gelovigen. Deze groep gelovigen gebruikte de term "ecclesia", een Grieks woord voor "assembly", "vergadering" of "samenkomst", om hun gemeenschap te
beschrijven. De beweging had echter, geen 'officiële' naam tot 1864, toen tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog een naam werd gekozen. In plaats van een systeem van geestelijkheid te hebben zoals in de
regulier gekende kerk, greep thomas terug naar de werking van de eerste christenen. Hij wenste dat ware gelovigen er toe zouden komen te leven als
Christus Jezus het zijn discipelen had geboden. De opbouw van de gemeenschap in de eerste eeuw, zoals ze door de apostelen werd voorgesteld, werd het patroon dat Dr. Thomas zijn volgelingen ook zouden aannemen. Hierbij is
het zoals in de eerste geloofsgemeenschap van volgelingen van Jeshua, Christus Jezus, de Messias, dat iedereen zich nederig zou opstellen als broeder en zuster van elkaar. Hiervan komt ook de
andere naam die wel eens aan de Christadelphians wordt gegeven, namelijk Broeders in Christus. Al de broeders nemen gelijke verantwoordelijkheid op en er bestaat niet echt een hiërarchie waarbij
de één meer zou zijn dan de ander. Voor de orde van de dienstregeling wordt er wel in de gemeenschappen een rooster opgesteld voor de rol van voorzitter en de sprekers tijdens de
vergaderingen.
Toen in 1861 de Amerikaanse Burgeroorlog uitbrak, reisde Dr Thomas naar het zuiden en werd bezorgd dat de oorlog gelovigen in tegenover elkaar staande partijen bracht. De beweging als geheel was
van mening dat de oorlog hen verplichte om een tribune op te stellen voor wat zij geloofden en voorop te stellen waarom zij als gewetensbezwaarden niet in de strijd konden betrokken raken. Om te
worden vrijgesteld van militaire dienst, was het nodig dat de gelovigen moesten behoren tot een erkende religieuze groep die het niet eens was met de deelname aan de oorlog. Dus in 1864 bedacht
Dr. Thomas de naam Christadelphian om de leden van de beweging te identificeren. sommigen hadden zichzelf al de naam Thomasites of Thomasiten toebedeeld,
waarvan enkele gropen tot vandaag nog deze titel gebruiken om zich te onderscheiden van andere christenen.
De term Christadelphian komt uit het Grieks en betekent "Broeders in Christus". Het was tijdens de oorlog dat Dr Thomas werkte aan de drie delen van Eureka, die de betekenis van het boek Openbaring besprak.
Op 5 mei 1868 keerde Dr. Thomas terug naar Engeland, waar hij ook veel rond trok om lezingen te geven over het Evangelie en ontmoetingen te voorzien met Christadelphians in Engeland.
Tijdens deze periode van zijn leven vond hij uitgebreide ondersteuning en hulp van Robert Roberts, die zich bekeerd had tijdens een vorige bezoek aan Engeland door Dr Thomas. Na zijn terugkeer naar
Amerika, maakte Thomas een laatste tournee voor de Christadelphian gemeenten voorafgaand aan zijn dood op 5 maart 1871 in Jersey City. Hij werd begraven in de Green-Wood Cemetery, Brooklyn, New
York.
De pacifistische houding van de Christadelphians is ondersteund door het geloof dat wij zoals Jezus Christus moeten worden.
Christadelphians of Broeders in Christus willen zoals de apostelen en eerste Christenen hun geloof stellen in rabbi Jeshua (Jezus Christus) die door God is gezonden om God aan de wereld verder kenbaar te maken. Jezus heeft die opdracht ook verder door gegeven aan zijn volgelingen, die als zij een waardig navolger van Christus willen zijn of waardig de naam 'Christen ' willen dragen dan ook die opdracht tot getuigenis moeten waar maken.
Christadelphians geloven in slechts één Ware God, de Allerhoogste God over alle andere goden, de Adonai, Elohim Hashem Jehovah. Deze God van Abraham, Isaak, Jakob, Christus en zijn volgelingen, is de Schepper van hemel en aarde en heeft het recht om over alles te heersen. Hem komt namelijk alles toe als Oneindige Oppermachtige Maker.
Wij geloven dat God ons geschapen heeft en dat Hij ons roept om met Hem een relatie aan te gaan en te leven in een eeuwigdurende maatschappij volgens het Plan van God. Die eeuwigdurende vrede in Gods Koninkrijk is de hoop die ons gegeven is, maar waarvoor wij ook iets tegenover moeten stellen.
Wij geloven dat God Zijn geliefde zoon Jeshua (Jezus Christus) naar de aarde heeft gezonden om Jehovah te openbaren en om te bewijzen aan de mensheid dat het mogelijk is dat een mens God Zijn Wetten gehoorzaamd uit eigen wil en niet uit dwang of angst voor een verschrikking.
Wij zijn er van overtuigd dat Jezus niet zijn eigen wil deed maar de Wil van God, en zich aanbood als slachtoffer voor de vele zonden die de mensheid heeft begaan sinds de zondeval in het aards paradijs.
Wij geloven dat God Jezus zijn zoenoffer heeft aanvaard, waardoor er vergeving van onze zonden en Goddelijke genade over ons gekomen is.
Indien wij bereid zijn dat zoenoffer te aanvaarden, Jezus te erkennen voor wie hij is en voor wat hij gedaan heeft, kunnen wij in verzoening met Jezus Christus opgenomen worden in Gods familie.
Om echter deelgenoten te worden van die Goddelijke Gemeenschap moeten wij tot geloof komen in de Ene Ware Almachtige God en Zijn zoon. Tot het geloof gekomen moet men dan ook over gaan tot de aanbieding om zich te laten witwassen of vrij pleiten van schuld, door volledige onderdompeling in de doop in naam van Jezus Christus.
Na de doop, die enkel kan plaats grijpen als men vergeving wil vragen van voorgaande fouten, moet men er gaan aan werken om in de toekomst geen fouten meer te begaan.
Wij geloven dat elke mens de kans krijgt om een nieuw leven in Jezus Christus op te bouwen, waarbij die persoon als herboren deel kan uitmaken van de gemeenschap en service met andere gelovigen. Elke dag moet die persoon Jezus als zijn meester volgen, er steeds aan werkend om een onzelfzuchtig leven te leven op basis van een liefde voor God en voor de naaste. Het leven van de gelovige is een van biddend vertrouwen in God en van rust en toegewijde service.
De doop of hergeboorte van een tot de christenheid gekomen persoon is geen vrijspraak om dan maar verder te leven als voorheen.
Wij geloven namelijk dat Gods Wetten ook blijvend geleden voor Christenen die zowel gehoorzaamheid aan Jezus Christus als aan Jehovah God moeten tonen.
Wij geloven dat indien wij ons best doen om zo juist mogelijk te leven volgens de regels van God, deze via de bemiddelaar en advocaat Jeshua goedgezind zal zijn om over onze fouten of zonden heen te zien, waardoor Jezus, in zijn autoriteit verkregen van God, dan al of niet kan beslissen om ons toe te laten in het Koninkrijk van God.
Het is op de wederkomst van Christus dat wij ons verheugen en vertrouwen dat Gods Plan waarheid zal worden. Wij geloven namelijk dat God een God van orde, liefde en waarheid is, die geen leugens verteld en Zijn beloften steeds na komt.
Ook al is de mens een zondig wezen mogen wij rekenen op de genadegave en de beloften die God in het verre verleden heeft gegeven.
Jezus' volmaakte leven, offerdood en opstanding tot onsterfelijkheid garandeert dat de mens twee vijanden (zijn zondigheid bekend als de duivel en zijn sterfelijkheid bekend als de dood), helemaal veroverd heeft. Jezus is de eniggeboren Zoon van God, maar deelde elk aspect van onze natuur. Hij kon verleid worden tot zondige daden, maar viel niet in de val, waardoor hij een zondeloos leven leidde.
Zijn opstanding na zijn gruwelijke dood is een getuigenis van wat er tot elk menselijk wezen kan gebeuren. Wij kunnen daarom ook onze hoop op een wederopstanding stellen als wij voldoen aan de eisen om gered te worden. Die houden in dat men een persoon moet zijn die geloof stelt in de dingen vermeld in de Bijbel, het Woord van God, en erkenning schenkt aan de hemelse Vader en Enige God plus aan zijn Koninkrijk, en aan de naam van Jezus Christus.
Om tot God te kunnen komen moet men Hem intens met een eerlijk hart zoeken en naar Zijn Woorden luisteren. Indien men bereid is om naar God te luisteren zal Hij ook naderen en die luisterende bereidwillige mens willen leiden.
Wij geloven dan ook dat het God is die de mens roept en begeleidt op Zijn wijze. Hierdoor kunnen mensen op verschillende manieren tot God komen. Maar het is aan ieder van ons gelegen om de juiste keuzes te maken, want op die gemaakte keuzes zullen wij in de toekomst, bij Jezus wederkomst ook aangerekend worden.
1. Geloof voor God aanvaardbaar
2. Ongelovige Thomassen, Jezus en zijn God
4. Christadelphians kinderen van God
5. Volgens eerste eeuw patronen
7. Verzoening en Broederschap 2 Uit de eigen cocon stappen
8. Verzoening en Broederschap 3 Verenigen onder de Hoeksteen
9. 16° Eeuwse Broeders in Christus
11. Een terugblik op Christadelphianisme en de Broeders in Christus in België
12. Andere aanpak in de organisatie van de diensten # 3
13. Waar zijn de klauwende Vlaamse Leeuwen gebleven 2 Mondgesnoerde Vlamingen
15. Broeders in Christus 2013 & 2014 in review
17. Samen werken aan een Open Gemeenschap
18. Bedenkingen: Gods eigen Volk
19. Mijn (Christadelphian) geloof
21. Thomasites
22. Christadelphians wereldwijd
23. Christen mensen met ons geloof
24. Geloofspunten van de Christadelphians
26. Organisatie der Broeders in Christus
27. Niet alle Getuigen behorend tot Getuige van Jehovah
28. Het verband tussen Bijbelvorsers, bijbelonderzoekers en Broeders in Christus
29. Wie kan zich beroepen op C.T. Russell
30. Sekten in context van secularisatie
31. Gods vergeten Woord 6 Verloren Wetboek 5 Ketters
33. Missionaire hermeneutiek 3/5
34. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #5 Gebed #3 Aanroepers van God
36. Andere aanpak in de organisatie van de diensten # 2
37. Andere aanpak in de organisatie van de diensten # 3
38. Een nieuw seizoen voor de deur
39. Een kerk naar smaak en taal
40. Is er een komende Eindtijd
41. Communicatie noodzakelijk voor groei in Ecclesia
1. Mening, overtuiging of opinie
2. Hersenen beheersen geloof in religie
3. Angst is de grote boosdoener in ons streven naar een beter mens te worden.
4. Discussie over geloof grond en het uitgangspunt voor elke andere discussie
6. Op zoek naar spiritualiteit 8 Eigen spiritualiteit
7. Filosofen, theologen en ogen naar de ware kennisgever van bestaan van God
8. Wetenschappers, filosofen hun zeggen, geloven en waarheden
9. Wetenschap en religie zijn met elkaar te rijmen
10. Vrijheid van mens en centrale plaats in ons wereld- en mensbeeld
11. Kijkend naar het Oosten en het Westen voor Waarheid
12. Materialisme, “would be” leven en aspiraties #1
13. Materialisme, “would be” leven en aspiraties #2
14. Materialisme, “would be” leven en aspiraties #7
15. Belang van terug te grijpen naar essentiële waarden
16. Schepper en Blogger God 7 Een Blog van een Boek 1 De Blogger geloven
17. Uitdagende vordering 2 Goddelijk geïnspireerd 1 Eenvoudige woorden
18. Gods vergeten Woord 3 Verloren Wetboek 2 Moderne scepsis
19. Gods vergeten Woord 5 Verloren Wetboek 4 De ‘katholieke’ kerk
20. Gods vergeten Woord 7 Verloren Wetboek 6 Eredienst
21. Gods vergeten Woord 8 Verloren Wetboek 7 Terug naar de Bijbel
22. Gods vergeten Woord 20 Geopenbaarde Woord 5 Onoverbrugbare kloof
24. Bijbel op de eerste plaats #3/3
25. Absolute Basics voor het lezen van de Bijbel
26. Hermeneutiek om uit te dragen #5 Beeldvorming
27. Hermeneutiek om uit te dragen #8 Tegenspraak
28. Missionaire hermeneutiek 1/5
29. Missionaire hermeneutiek 4/5
31. Geloof is te weten dat er een oceaan is omdat je een beekje gezien hebt.
32. Geloof een verbintenis tot de beloften van Christus en een verbintenis aan de eisen van Christus
35. Geloof heeft te maken met hoe je voelt
36. Overtuiging voor de dingen die God beloofde
37. Geloof is dat God hetgene zal doen wat juist is.
42. Een goddelijk Plan #4 Beloften
43. Een goddelijk Plan #7 Dwepers en spotters
44. Een norm waaraan de verstandigen en eerlijken zich kunnen herstellen optrekken
45. Woorden neergeschreven ter toerekening van elke mens
46. Christendom blijft van invloed
47. Niet spelen met Christelijk geloof
48. De nacht is ver gevorderd 3 Studie 1 Zijn het de laatste dagen? 2 Wat betekent dit alles?
49. De nacht is ver gevorderd 4 Studie 1 Zijn het de laatste dagen? 3 Hoe pakken we het aan?
50. De nacht is ver gevorderd 22 Studie 4 Nu actueel: Nut van tekenen
51. De nacht is ver gevorderd 23 Studie 4 Nu actueel: Daad van geloof
52. De nacht is ver gevorderd 24 Studie 4 Zorg voor de naaste
53. Fragiliteit en actie #11 Horen
54. Het geloof delen
55. Trouw wanneer het meest nodig is
58. Geloof dat stenen verplaatst
59. Vuur in zich hebben om anderen warm te maken
60. Een alles oplossend geloof
61. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #1 Konings Geloof
62. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #8 Gebed #6 Communicatie en manifestatie
63. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #17 Soorten van gebed
64. Vrees hebben voor de juiste persoon
65. Wees druk bezig met het belangrijke teken van geloof
67. Ter verdediging van Twijfel
68. Vruchten van geest beletten hetzij inactief of onvruchtbaar te zijn
69. Geloven verwondering over God
70. Door moeilijkheden zien dat de bijbel waar is
71. Gij zult hem de naam Jezus geven
72. Hoe heeft Jezus zulk een plezier voor God gedaan
73. De genezing van de verlamde
74. Na de sabbat na Pesach, de verrijzenis van Jezus Christus
75. Liefde voor Jezus Christus
77. Van jaartallen van diepste spijt zijn vreugden gedistilleerd
79. Faalangst, en angst voor het onbekende
80. Zeker zijnde van Bevrijding
81. Hij zal geen goede dingen weerhouden
82. Laat de hoop in Uw Koninkrijk bevestigd worden
83. Liefde door geloof zonder te zien
84. Wie zichzelf kent, is mild voor een ander
85. Een hart op de juiste plaats en helder brandend geloof
86. Heb vertrouwen in je geloof ... twijfel aan je twijfels
87. Geloofstwijfel, geloofsafval en kerk in moeilijkheden
88. Virussen van onze maatschappij
89. Politiek en macht eerste prioriteit #1
90. Voor Katholieken ook een jaarthema rond barmhartigheid
91. Publieke overdracht van Manifest Gelovigen nemen het woord
92. Steeds meer Amerikanen niet-gelovig
93. Meerderheid Duitse ondernemers gelooft in God
94. Britten: gelovig maar weinig praktiserend
96. 2015 het jaar dat ISIS duidelijk maakte dat het ook in Europa is
97. Andere aanpak in de organisatie van de diensten # 3
99. Is de Beleidvolle Slaaf van de JG Gods enige instrument
100. Belemmeringen voor uw doel
101. Hoe omgaan met ander geloof
102. Laat mij geloofszaadjes zaaien
103. Ernstig strijdend voor het geloof
104. Een “zaad” voor de zegening van de gehele mensheid gekomen door de familie van Abraham
105. De aanduiding door Paulus en Jacobus van de werken die wij horen te doen
106. Zij die in de renbaan lopen en geroepen zijn voor rechtvaardiging door geloof
107. Geen race voor de snelste, noch een strijd der helden
108. Verzoening en de gekochte race
109. De betrokkenheid van geniaal leerlingschap
110. In Talen sprekend
111. Vaderschap complex en uniek verschijnsel 2/2
112. Bij het heengaan van een geliefde
113. Waaronder zou men je plaatsen
114. De naam van Jehovah gebruikend maar geen getuigen met die naam
115. Verzoening en Broederschap 2 Uit de eigen cocon stappen
116. Joodse Wetten en Wetten voor Christenen
117. Een race niet voor de snelste, noch een strijd om de sterkste
118. De Dag is nabij #3 Niet laten verrassen
119. Leven van Christus leerstellingen
120. Gehoorzamen aan God
121. De Afstraling van Gods Heerlijkheid
122. Samen werken aan een Open Gemeenschap
123. Al of niet verenigen